27. kesäkuuta 2012

Helteestä kaatosateeseen - Aptus 2012


Summer Paradise - Simple Plan

Vihdoin ja viimein aloitan rustaamaan jotain Aptus-viikonlopusta...josta on kulunut kohta tyylikkäät kaksi viikkoa : D. Noh mutta parempi myöhään kun ei silloinkaan? Elikkäs koko viikonloppu 16.-17.6 vietettiin Tuomarinkartanon vinttikoirakeskuksessa kotinäyttelyn parissa. Aptushan on yleensä järjestetty Helsingin jäähallissa, mutta nyt olimme täysin sään armoilla avoimella nurmikentällä. Ja sään armoillehan siinä jouduttiinkin...
Lauantaiaamuna lähdettiin Jennyn, Emman&Gösta-mäyriksen, Zorron, Iran&Roosa-norfolkin kanssa Tuomarinkartanoon. Mentiin jo aijoissa paikalle, sillä Tuomarinkartanossa ei ihan helpolla sitä parkkipaikkaa saa... Saatiin kuitenkin tosi hyvä paikka ja siitä alettiin roudata kamoja kehän laidalle. Parkkeerattiin tavaroinemme ison teltan taakse hyvään varjoon, joka ei sitten myöhemmin ollutkaan enää varjossa. Sääennusteessa oli luvattu korkeintaan +18 lämpotilaa, mutta päivä oli kyllä paljon kuumempi! Mä taisin olla sitä mieltä, että mielummin viettäisin näyttelypäiväni kylmässä ilmassa (joka sitten kostautui seuraavana päivänä). Hyvän sään vuoksi ajattelin kuvata junnut kokonaan, mutta mitäs kävikään; lauantain junnukuvia ehkä 15... Noh selittelen sitä sillä, että tuli kiire Zorron kanssa grandikehälle. Emma kisasi junnuissa Göstan kanssa ja parivaljakko pääsi hienosti 8 parhaan joukkoon osarissa!

Meillä piti alunperin olla australialainen tuomari, mutta tuomarivaihdoksen seurauksena grandit arvosteli italialainen Tripoli Salvatore. Grandeja oli ilmoitettu 15. Miten mä aina ilmotan Zorron sinne missä on kaikista eniten grandeja? Kehään menessä jännitti kyllä aika paljon, kun Tampereen kauhukuvat pyöri mielessä. Mulle oli nimittäin periaatteessa ihan sama mitä se saa, kunhan se vaan käyttäytyisi.

Junioriluokassa kisasivat Zorro ja Kille. Ja meidän esiintyminen tyssähti heti alkuunsa. Zorro ei suostunut seisomaan melkeenpä ollenkaan ja liikkeessäkin piti koko ajan vilkuilla taaksepäin. Yksilöarvostelussa sain sen sentään seisomaan ja juoksemaan ihan hyvin... Tuomaria ei tällä kertaa kuitenkaan pelätty eli jotain edistystä. Ja ERI sieltä tuli. Kilpailuluokassa herran pelleily jatkui taas, mutta tuomari osoitti meidät kuitenkin luokkavoittajiksi ja antoi SA:n. Mä olin ihan pihalla, että miten tollanen pelle voi saada SA:n, mutta ehkä junnukoirille annetaan vielä jotain anteeksi. PU-kehässä oli vain viisi koiraa, mutta Zorro ei jäänyt viidenneksi ääliömäisestä käytöksetä huolimatta, vaan oli neljäs vara-sertin kera. Sitten odoteltiin vielä narttujen kehät ja oli ROP-juniorin valinnan aika (Aptuksessa oli siis Royal Canin Junior-kilpailu). Tuomari teki suht nopeasti päätöksensä ja ojensi meille ROP-junnu ruusukkeen. En vieläkään tajua, miten noin huonolla käytöksellä tulokseksi voi tulla ERI,SA,PU4,VA-SERT ja ROP-JUN?! Arvostelukin on mun mielestä junnukoiralle ihan mahtava: Good head, correct skull & set of ears. Good neck & body. Correct ribcage, good upperarm & upper and lower tight. Good coat, correct moving. Sometimes the tail too high. Sanotaanko näin, että mä oon tuloksiin super tyytyväinen, mutta oon tosi pettynyt Zorron käytökseen. Eli treeniä, treeniä, treeniä vaan.
©Jari Kunnari

©Jari Kunnari

©Jari Kunnari








Jäätiin kattomaan ryhmät loppuun asti ja piipahdettiin myös Zorron kanssa RC Junior kisassa, jossa ei kuitenkaan pärjätty. Herran käytös ei mun toiveista huolimatta ollut parantunut isoon kehään menessä. Hetken se jaksoi siellä seistä, mutta samanlaista vänkäilyä kun rotukehässäkin... Jäätiin kattomaan ja kuvailemaan ryhmiä ja sitten lähdettiin kotiin valmistautumaan seuraavaan päivään.

Mitro RYP2 ♥














 
Sataa sataa ropisee

Sunnuntaina lähdettiin jälleen samalla porukalla matkaan ajoissa ja saatiin taas hyvä parkkipaikka! Mulla ja Emmalla oli aika vähän vaatteita päällä, koska oltiin varauduttu edellisen päivän paahtavaan helteeseen. Ja kappas keppana, mitäs kävikään? Tunnin päästä saapumisesta alkoi hirveä sade, joka jatkui koko päivän ja ilma oli todella viileä. Lauantaina paloin, sunnuntaina pelkäsin vilustuvani. I ♥ Suomen kesä!
Hyvinkin kaksimielinen marttakerho, ennen kaatosadetta...
Istuttiin sitten kaikki sateenvarjojen alla ja yritettiin pitää ittemme kuivina. Junnut sitten vihdoin viimein alko ja voi niitä raasuparkoja, jotka sinne kehään joutui! Ensimmäinen kerta, kun mä olin ilonen siitä ettei mun tarvinnut olla junnukehässä! Emma kisasi piirinmestaruudessa faaraokoira Honeylla, ilman sijoitusta, koska Honeykaan ei ollut sateen ystävä.



Sunnuntai olikin sitten se päivä kun mä seisoin kehän laidalla kamera kädessä, sateenvarjon alla. Siis lauantaina kun on mitä kaunein ilma niin mä en ota melkeen ollenkaan kuvia ja sitten tulee vettä saavista kaatamalla ja mä yrtiän epätoivoisesti kuvata ja samalla olla kastumatta. Ei helppo homma, mutta tuli mun mielestä ihan kivoja kuvia karmeesta ilmasta huolimatta!

 Normikisassa Emma kisasi Gösta mäyriäisellä. Parivaljakko veti taas hienon suorituksen, kun sisko jännäsi kehänauhojen ulkopuolella. Ja tuomari Hanna Lemmetti poimi heidät jatkoon. Koiria vaihdatettiin ja Emma sai nyörivillakoiran, jonka E esitti hyvin. Sitten tuomari karsi porukkaan ja mä hyppelin ja hihkuin yksinäni kehän laidalla kun Emma oli viiden parhaan joukossa! Emma ja Gösta sijoittuivat lopulta viidensiksi! Jes! Hienoa! Go team EG ♥

Vaikka mä enemmän suosin sitä jäähallia Aptuksen järjestyspaikkana niin silti oli oiken mukava viikonloppu! Kiitos kaikille osallisille ja toivotaan, että ensivuonna ei olis noin huono tuuri sään kanssa ;)!

Tähän loppuun vielä video, sen kunniaksi että lähden ensi maanantaina taas riparille isostelemaan. Tää onkin sitten mun viimenen kerta isosena ja päätän kaiken sinne mistä se alkoikin, Velskolaan. Tää video on siis viimevuoden huippuleiriltä Pellistä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti