16. syyskuuta 2015

London calling. Again. 18. - 21.8.2015

A trip to London once a year keeps you healthy.

Mulle on tullut jo melkeenpä tavaksi käydä Lontoossa kerran vuodessa. Mutta miksipä ei? Lontoo on kiva ja monipuolinen kaupunki. Ja kyllähän sitä pitää aina välillä käydä kotona, Tylypahkassa. Tällä kertaa lähdin matkaan pikkusiskoni Emman kanssa ja meillä oli aika hauska reissu. Vanhemmat oli kovin huolissaan, koska eihän me kaksi toheloa nyt mitenkään pärjättäisi kahdestaan ulkomailla! Hengissä selvittiin ja takaisin kotiinkin päästiin.

Matkamme Lontooseen starttasi elokuun 18. päivä.  Saavuttiin Lontooseen jo aamupäivällä, joten meillä oli vielä koko päivä edessämme. Ensin käytiin hakemassa meille metrokortit ja neljän päivän liput oli sen verran tyyriit, että päädyttiin lataamaan kortille 20 puntaa ja koitettiin kävellä mahdollisimman paljon. Vicotrialta hypättiin metroon (ja ei meinattu löytää oikeaa raidetta :D), josta suunnattiin hotellillemme Notting Hilliin. Täytyy sanoa, että tämä oli tällä hotellilla oli tähän mennessä kaikista kivoin sijainti. Notting Hillistä pääsee helposti kaikkialle, paljon kauniita taloja ja ruokapaikkojakin löytyi. Jätettiin laukut hotellille ja lähdettiin kohti Lontoon eläintarhaa.

Eläintarhassa saatiin kulutettua hyvin monta tuntia. Nähtiin loikkivia kenguruita, laiskiaispoikanen ja melkeen lentäviä pingviinejä (iskä luuli niitä delfiineiksi kun näytettiin video). Emma löysi myös sieluntoverinsa emut. Hyvin oli elukoita hereillä, joten nähtiin paljon kaikenlaista. Lontoon eläintarhassa pääsee myös samaan häkkiin apinoiden kanssa, joka oli ihan hauska kokemus!

Eläintarhan jälkeen käytiin tekemässä hotellilla check-in, jonka jälkeen lepuuteltiin jalkoja hetki. Ei kuitenkaan haluttu nyhjätä hotellilla loppuiltaa, joten lähdettiin ulkoilemaan. Pienen kävelymatkan päästä löytyi iso puisto ja päätettiin lähteä kävelemään sinne. Nähtiin hirveesti joutsenia ja hanhia, joiden luokse pysähdyttiinkin ottamaan kuvia. Bongattiin reissulla myös Peter Pan patsas. Tän jälkeen käytiin hakemassa Mäkkäristä iltapalaa ja suunnattiin nukkumaan.

Herättiin hyvissä ajoin keskiviikkona ja mentiin metrolla Oxford Streetille. Oxfordista käveltiin Tottenham Court Roadille (koska metro ei mennyt sinne asti, siellä oli jotain rakennustöitä käynnissä). Seuraavaksi alettiin etsiä Phoenix Theatrea ja sen stage dooria. Teatteri löytyi yllättävän nopeasti ja stage door häämötti pian edessämme. Ja miksikö me oltiin täällä teatterilla?

Mulla ja Lontoolla on joku juttu. Ja se juttu on sellanen, että aina kun meen Lontooseen universumi haluaa mun tapaavan jonkun näyttelijän. Ei, mä en todellakaan koskaan ikinä törmää keneenkään Lontoon kaduilla (vaikka Tom Felton ja Charlie Rowe oli kummatkin Lontoossa nyt samaan aikaan kun mä, sniif...). Mutta aina mun Lontoon reissujen aikaan sattuu joku näytelmä jossa esiintyy joku mun suosikkinäyttelijöistä. Ja nää selviää mulle aina vasta vähän ennen reissua. Ekalla kerralla se oli Charlie Rowe, toisella Daniel Radcliffe. Nyt vuorossa oli Jamie Campbell Bower. Mä olin etukäteen ottanut selvää monen aikaan Jamie yleensä tulee töihin ja oltiin ajoissa paikalla. Saatiin me kauan odotella ja vainoharhaisesti luulla kaikkia mahdollisia ihmisiä Jamieksi :D. Noin 40 minuutin odottelun jälkeen yhdeltä kadulta kuului tuttu ääni ja me Emman kanssa vilkaistiin nopeasti toisiamme. Pian nähtiin Jamie kulman takana puhumassa puhelimeen. Puhelun loputtua Jamie oli jo menossa ovesta sisään, kun me juostiin sen perään. Montaa sanaa ei keretty vaihtamaan, mutta yhteiskuvat saatiin c:

Jännittävän stalkkausreissun jälkeen suunnattiin ostoksille. Paljoa ei tarttunut mukaan, mutta ainakin ihanat Harry Potter tupasukat sain napattua itselleni. Käytiin Hamleysin lelukaupassa ihailemassa kaikkia kivoja juttuja ja tsekattiin myös Picadilly Circus. Haukattiin vähän syömistä, jonka jälkeen oli luvassa lisää julkkiksia. Tällä kertaa julkkikset eivät olleet oikeita niinkun Jamie vaan vahanukkeja. Loppuilta vietettiin siis Madame Tussaudsissa. Tällä kertaa tuli otettua paljon selfieitä eri julkkisten kanssa ja mun snapchat seuraajat pyörittteli varmaan silmiään runsaan kuvaspämmin takia. Uutuksia viimekerrasta oli Avengers supersankarit (Captain America ♥) ja Star Wars. Hauskaa oli ja saatiin nopeasti ilta kulumaan. Hotellilla saatiin aikaiseksi tappelu suihkun kanssa. Edellisenä iltana se oli toiminut moitteettomasti, mutta tänään lämpöä ei saanut säädettyä eikä suihkua meinannut saada pois päältä. Emma joutui ensimmäiseksi uhriksi ja kuulin kylpyhuoneesta huudon "APUA TÄÄ POLTTAA". Joku tajunnut että siinä vaiheessa kannattaisi nousta pois suihkusta ja koittaa laittaa se pois päältä :D

Torstai oli viimeinen kokonainen päivämme Lontoossa. Aamulla sain vetää ensimmäistä kertaa päälleni Puuskupuh tupavaatteet. Seuraava kohteemme oli Tylypahka. Tai siis Harry Potter studiot. Käytiin ensin täyttämässä vatsamme ravintolassa oikein herkullisillat pasta-annoksilla. Siitä otettiin suunnaksi Watford Junction. Lähdettiin vähän liian myöhään ja koko matkan olin ihan paniikissa ettei keretä. Studioilla oli kuitenkin paljon jonoa, joten kerettiin oikein hyvissä ajoin paikalle.

Ajattelin, etten näin kolmannella kerralla enää itkisi. Mutta kyllä ne silmät vaan kostui taas jo alkuvideon aikana ja pari kyyneltä vierähti poskelle Suuressa Salissa. On se vaan niin kaunis. Mä oon aiemmilla kerroilla halunnut kovasti kuvailla videota, mutta oon päätynyt kuitenkin ottamaan valokuvia. Nyt mulla oli toinen melkeen media-assari mukana, jolle uskalsin antaa vastuun valokuvaamisesta niin sain itse kuvattua muistoja tästä taianomaisesta paikasta videolle. Studioilla oli tehty pieniä uudistuksiakin! Malfoyden kartano oli muokattu Kuoleman varjelukset osa 1 kohtaukseksi ja viereen oli lisätty tavaroita Borgin&Burkesista.

Aivan uusi osio oli King's Cross. Ja että se oli upea. Hogwarts Express loisti punaisena laiturilla, päästi ilmoille höyryä sekä junan tuuttausta. Tulipa melkein oikeasti sellainen fiilis, että tässä ollaan nyt menossa Tylypahkaan. King's Crossilla pääsi astumaan sen ihka aidon ja alkuperäisen Hogwarts Expressin kyytiin! Vaunuun oli tehty omat osasto eri elokuvista. Lisäksi asemalla oli kärryjä seinissä, interaktiivinen junavaunu ajelu sekä King's Cross kauppa.

King's Crossin jälkeen käytiin juomassa kuppi kermakaljaa, ihailtiin pihalavasteita ja taikaeläinosastoa. Sen jälkeen oli vuorossa tuttu Viistokuja, taidekuja sekä loppuhuipennuksena aina niin upea ja taianomainen Tylypahkan pienoismalli. Kierroksen jälkeen pelleiltiin kaupassa ja ihailtiin kaikkia hienoja tavaroita. Ne kaikista hienoimmat olivat kuitenkin sen verran tyyriitä, että tällä kertaa lähdettiin tyhjin käsin takaisin hotellille (nyyh, se tupakaapu ois ollu niiiin ihana). Kaiken kaikkiaan saatiin kulutettua studioilla 5 tuntia ja kyllä uni maittoi kun päästiin takaisin Notting Hilliin!

Perjantaina koitti kotiinlähdön aika. Käytiin syömässä aamiaiseksi patongit ja sen jälkeen hypättiin metroon kohti Westminsteriä. Käytiin siis tsekkaamassa Big Ben ja London Eye. Tämän jälkeen mentiin bussilla Victorian asemalle, josta hypättii Gatwick Expressiin. Loppupäivä kului hitaasti lentokentällä kirjaa lukien. Illalla olikin taas aika vilkuttaa lentokoneen ikkunasta taakse jäävälle Lontoolle ja kuiskata näkemiin.

1. Ihana postaus!:) Vitsi Lontoo vaikuttaa niiiin täydellisestä kohteelta ja toi tylypahka ois kans niin siisti paikka vierailla!!

2. Lontoo on upea paikka. Ja voi vitsit mikä hinku tuli lähteä potterstudioille nythetisamantien noiden tekstien ja kuvien jälkeen :D pakko varata reissu heti ens kuulle